Air Berlin storsatsar på Sverige nu när Berlins nya flygplats invigs. Det blir tre dagliga från Arlanda, Göteborg och Köpenhamn. Air Berlin har ökat omsättningen i Sverige med 30 procent och ökningen av transfertrafiken via Berlin med hela 40 procent. Frågan om Air Berlin och Finnair är åter på tapeten.
– Idag räknar vi med att 40 procent av vår trafik på Sverige består av affärsresenärer, säger Mats Jacobsson, vice president International Sales på Air Berlin till Travel Insider. Idag säljs 35 procent av vår trafik på vår egen webb och vårt mål är 60 procent. Men samarbetet med våra återförsäljare är väldigt viktigt för oss och kommer så att förbli.
– Mot den bakgrunden vill vi egentligen inte tala om en ytterligare daglig förbindelse, utan tio, säger regionchefen för Air Berlin i Norden, Jan Anderstedt till Travel Insider. Det här ger nämligen möjlighet att nå än fler destinationer med snabba transfers via kort markstopp i Berlin. Barcelona, Salzburg, Wien, Verona, New York och Miami är redan populära slutmål för svenska resenärer med Air Berlin. Nu kommer Los Angeles och Abu Dhabi. När nya Berlin Brandenburgflygplatsen invigs 3 juni blir anslutning och markstopp ännu bekvämare och nya linjer öppnas bl a till Budapest, Gdansk, Krakow och Windhoek i Namibia.
Air Berlin har det näst största av sina fem nav i Düsseldorf och i pipeline finns förstås att även knyta det till Göteborg och Stockholm, liksom det idag flygs från Helsingfors och Köpenhamn. En annan tänkbar ny linje är Landvetter-Wien med dotterbolaget Niki, som redan flyger Arlanda-Wien. Det är särskilt önskvärt sedan Austrian Airlines lagt ned Göteborg.