Frankfurt får en ny flygplats i flygplatsen den 10 oktober. Då invigs en helt ny terminal, stor som 25 fotbollsplaner och med Lufthansas största lounge någonsin, en av flera. 800 miljoner euro mitt i kristiden har det kostat. På köpet kommer kortare transfertider och samtidigt byter Lufthansa också till världens bekvämaste sängstolar på alla långdistansplan. Det är i alla fall de längsta.

Frankfurt har varit lite av en stressfaktor. Påbyggd och ombyggd har det varit lätt att dessutom tappa orienteringen. Nu får terminal 1 en ny pir med totalt 185 000 kvadratmeter golvyta, med bl a 6000 välbehövliga sittplatser. Anslutningstiden från ett Schengenflyg till USA-anslutningar kan nu minskas från 60 till 45 minuter och nu ska 70 procent av alla kort-och medeldistansflyg kunna parkera vid gate.

800 miljoner euro kostar bygget Fraport, medan Lufthansa investerar över 40 miljoner i lounger.

Största loungen någonsin

Den nya Senator Lounge för Non-Schengen blir den största någonsin för Lufthansa med 2100 kvadratmeter golvyta. Den som inte vill se ut över flygplanen kan vila i liggfåtöljer och se ut över en milt vårbelyst bokskog, om än inte äkta. Business Class loungen intill är nästan exakt lika stor och i piren ryms också en ny Första klass lounge på drygt 1000 kvadratmeter, med 100 whiskysorter, cigarrlounge, bibliotek, vilorum och badrum med dusch och badkar.

Den nya piren berömmer sig dessutom om att ha extra breda rullband, toaletter med helt nya klimatanläggningar som ska ta bort all elak doft, bättre skyltning, mildare ljus och 70 nya butiker, för allt från bröd till mode. Bredare bagageband ska kunna hälla ur sig en hel A-380 på en gång, efter att väskor tömts från planen med 400 väskor i minuten och färdats med 18 km/tim längs bagagebanden, snabbare än en buss i innerstadstrafik i Stockholm!

Allt ska stå klart till 10 oktober. Något nytt Berlinhaveri ska det inte bli, lovar man.

Lufthansa har nu sammanlagt 38 000 kvadratmeter lounger i världen. I Frankfurts nya pir kommer också den första Välkomstloungen i Lufthansasystemet. Här ska ankommande första-och affärsklasspassagerare kunna fräscha upp sig, duscha, lämna in bagage om besöket är kort och äta i en bistro m m.

I New York byggde Lufthansa ut sina lounger på JFK 2009.

Längsta och bredaste sovstolarna

Allt detta och mer därtill är ett svar på arabbolagens servicekrig. Trots ett tufft sparprogram vill inte Lufthansa tumma på servicenivån. Tvärtom ska den högre upp.

De nya Boeing 747-8 och Airbus A-380 som kommer in levereras nu med de nya stolarna. Omfattande undersökningar hos Lufthansas kunder visade att de föredrog en öppen lösning jämfört med många andra bolags system med ”hyttliknande lösningar och många avbalkningar”.

I Business Class står de nya stolarna i V-form och är hela 1.98 långa maximalt nedfällda. V-formen ger maximalt personligt utrymme i sidled, dubbelt det idag. Dessutom ställs armstöden manuellt, efter passagerarnas önskning. Den här gången är fällbarheten enklare än någonsin. Slut på övertekniska kontroller som näst intill behövde instruktionsbok. Bildskärmen är betydligt större än tidigare.

En ljusbrun ton går igen i textilierna, en utveckling ur Lufthansas gula färg. Den korrigerade plåten som erinrade om historien och junkers JU-52, har valsats ned mer platt i Lufthansas design mot mer metallic, men är väl genomförd och tranan lätt att identifiera (logotypen alltså).

Lufthansa berömmer sig nu om att ha branschens bästa stolar i såväl affärs- som i första klass.

I första klass är de för jättar- 2.07 meter i längd och hela 80 cm i bredd. Med ställbart ljus som ger dig ljus för den av dygnets timmar du önskar och ett helt nytt luftfuktningssystem för bättre sömn. Bagagehyllan har tagits bort i första klass, för mer rymd och istället har passageraren eget låsbart skåp. Första klass har också ett badrum, med separat omklädningsyta.

Även äldre flygplan byggs om

Viktigast är kanske att Lufthansa tänker inreda även sina äldre långdistansmaskiner med samma standard. Det betyder att kanske en tredjedel av flottan är klar 2013-2014.

Air France har nyligen invigt nya terminalfaciliteter på CDG-flygplatsen. Förutom kriget mellan de tre alliansernas huvudnav är det Gulfflygbolagen som är det värsta hotet. Men också det som driver servicen framåt och uppåt. Hade Europaflyget fått råda allena, hade vi ändat upp med en värld som Ryanair.

För Lufthansa är satsningen en överlevnadsfråga. Det kostar att vara på topp.

Helt riskfritt är det inte. Cathay Pacific från Hong Kong har t ex funnit en sviktande trafik i premiumsegmenten. Men för de som är fem i topp finns alltid kunder. Det finns emellertid en nedflyttningsserie. Där vill Lufthansa inte hamna. (Travel Insider)