Olika kulturer innebär olika seder. Många resenärer som reser på affärsresor har inte har koll på de skillnader där man lätt kan göra bort sig – och med lite otur kan det påverka resultatet av affärsresan och mötet. Nedan följer några exempel som kan vara bra att känna till för olika destinationer.
En viktig tillgång för en framgångsrik affärsresenär är skillnaden på olika kulturer. Inge Wolff på Arbeitskreis Umgangsformen International (AUI), som studerar umgängesformer, har tipsat om några saker som kan vara bra att känna till.
Nederländerna: Om du vill ge blommor till en någon i t ex Amsterdam ska de gärna vara inslagna i papper. Detta är en tradition som är gammal och den hör samman med att det finns gott om blommor i Holland och pappret signalerar att ”man inte bara har plockat blommorna på vägen utan jag har faktiskt ansträngt sig och köpt dem speciellt för mottagaren”
Frankrike: På en resa i t ex. Paris eller Nice skall man inte glömma att säga monsieur och madame. När man hälsar på sin affärspartner med ”bonjour” bör man alltid säga ”bonjour monsieur” eller ”bonjour madame”. Detsamma när du ska tacka, ”merci madame, merci monsieur”.
Österrike: I Österrike är det är det mycket noga med titlar och resenären bör tänka på att inte bara använda ”tunga” titlar så som ”doktor” och ”professor” utan gärna även sådana som ” fil. kand.” eller ”magister”.
Turkiet: När man t ex. besöker Istanbul för att för att göra affärer och kanske är på ett kontor och kanske imponeras av en vacker staty eller liknande är bör man undvika att inte visa eller ge uttryck för beundran. Vad som kan hända är att din affärspartner kan känna sig tvingad att ge bort den till dig som en present.
USA: Som affärsresenär i USA skall man inte fundera allt för mycket på om man kan ”dua” en affärspartner. I USA är det vanligt att man kallar varandra vid förnamnet redan efter kort tid. Men det betyder inte alltid att man står varandra nära, vilket kan vara bra att känna till.
Ryssland: Är du t ex. i Moskva och funderar på att köpa blommor till din ryska affärspartner bör du känna till att det är udda antal blommor som gäller. En bukett med ett jämnt antal blommor är något man bara ger för att uttrycka sitt deltagande.
Japan: I Japan är det vanligt att man bugar. Undvik att sträcka fram handen för att hälsa. Vid överlämnade av visitkort skall man räcka fram det med sina båda händer. Om du bara använda en hand kan det uppfattas som vårdslöst. När du får ett visitkort bör studera det med intresse innan du stoppar ner det i fickan.
Kina: En sak som gäller både för Japan och Kina som du bör känna till när du äter är att man inte bör sticka ner sina ätpinnar så de står rakt upp ur risskålen. Det påminner om offerriter och uppfattas som negativt. Man skall heller inte bli allt för förvånad om en affärsbekant smackar eller surplar. I Kina är det sättet att visa att maten är god.
Indien: Vänstra handen anses som oren i Indien precis som i vissa arabländer. Undvik därför att använda vänstern för att räcka ett visit-kort eller ett föremål. När det kommer just till visitkortet skall man alltid använda högern när man räcker fram det.
Thailand: I Thailand rör man aldrig huvudet på någon annan. Det är där själen sitter. Om du t ex. träffar en affärsbekants barn kanske du får lust att rufsa till dem lite i håret. Gör inte det, då skulle vara ett stort misstag.
(ntv.de)