Maslows behovstrappa visar att mat och husrum är basbehovet för oss människor. Men för affärsresenären är WiFi blivit viktigare än frukosten enligt en undersökning gjord bland cirka 1000 personer som reser i affärer i Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Gratis WiFi är faciliteten som rankas högst av 70–80 procent av affärsresenärerna.

Man ville undersöka hur viktigt det är för affärsresenärer att ha möjligheten att kombinera fritid och affärer under affärsresor samt hur mobila hjälpmedel samt sociala medier har förstärkt den trenden.

Resultaten blev att affärsresan inte bara handlar om jobb. Affärsresenären vill få ut så mycket som möjligt av sin resa, både personligt och arbetsmässigt. Tekniken spelar en stor roll för att det ska bli möjligt.

De två känslor som britterna främst förknippar med en affärsresa är stress (48 %) och utmattning (41 %). Bland tyska och franska affärsresenärer var motivationen det vanligaste svaret. För tyska och franska affärsresenärer kan svaret bero på att det är dubbelt så vanligt att man ofta förläger nöjesresan med en resa i affärer, eller tvärtom.

Oavsett nationalitet är alla ganska överens om att en av de största fördelarna med affärsresor är möjligheten till utforskning av en ny plats. Detta rankas högre än arbetsrelaterade fördelar som att t ex. kunna träffa kollegor. Att hålla kontakt med vänner och familj är en annan gemensam nämnare som rankans högt. Över 60% av de som svarat i alla de tre länderna svarade att det var mycket viktigt.

Teknik är till hjälp både i jobbet och privat

Resenärer från de tre länderna i undersökningen tycker att en stor andel av tiden under affärsresan är improduktiv ( 30–40 % ) och de använder sig gärna av digitala verktyg/hjälpmedel för att vara mer effektiva.
Tysklands och Storbritanniens affärsresenärer väljer främst mobilen, men för franska affärsresenärer är det främst bärbara datorer som gäller. Tidigare undersökningar från Expedia och Egencia visar på att cirka 97% av alla affärsresenärer har med minst en bärbar enhet och att den enheten är viktigare att man inte blir av med än bagaget eller sitt resesällskap.

Enheten man har med används till stor del för att ha koll på resebokningar och hålla kontakten.

Sociala nätverk har delvis suddat ut gränsen mellan jobb och fritidslivet, och man ville undersöka om det påverkar resenärer och man fick följande resultat;

Digitalt affärsnätverkande blir allt vanligare bland affärsresenärer. Det är 28–47% större sannoliket att de som svarade skulle använda olika appar för det arbetsrelaterade nätverkandet på en affärsresa nu än tre år tidigare.

Det är också vanligt att man använder olika sociala medier för upprätthållande av kontakt med familj och vänner. Franska resenärer toppar listan med 78%, tyskarna kommer på andra plats med 68% och britterna landar på 59%.

Resenäreren använder sina nätverk även för att dela med sig av upplevelse under affärsresor. 71% av fransmännen 73% av tyskarna och 51% av britterna gör olika inlägg i de sociala medier under sina affärsresor.

När affärsresenären allt oftare kombinerar de resor de gör i tjänsten med de resor de helst vill göra privat blir tekniken hela tiden viktig. Hjälpmedel man prioriterar mycket högt är de som hjälper affärsresenär att vara produktiva och löpande kunna hålla kontakt med familj, vänner och personer i olika nätverk.