Webbplatsen använder cookies för att förbättra upplevelsen. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du att cookies används. Läs mer om cookies här.

OK

Viktig information inför din resa!

 

 

 

 

 

Namn i flygbokningen/biljetten

De allra flesta flygbolag är mycket noga med att veta vem som är ombord, bl.a. av säkerhetsskäl. Därför är det viktigt att namnet i bokning/biljett är rätt stavat och detsamma som i passet.
Om namnet i flygbokningen inte är detsamma som i passet kan detta leda till namnändringskostnader alternativt kan flygbolaget neka incheckning på aktuell flight.
Flygbolagens rekommendationer är att boka resan i det första förnamnet enligt passet. Man kan även ange flera förnamn i rätt ordning därefter. Samtliga efternamn skall vara med i bokningen i den ordning som gäller enligt passet.
Det är inte tillåtet att förkorta namn eller ange dem som initialer.

Vid giftermål skall flygbokningen vara gjord baserat på vilket namn du kommer ha ett pass utfärdat i vid avresetillfället.

Det är viktigt att du kontrollerar att samtliga namn är korrekta och finns i flygbokningen vid bokningstillfället.
Normalt sett skall man undvika mellanslag eller skiljetecken mellan namn.

För dig som har bonuskort hos flygbolag bör du alltid registrera namn i dessa bonuskort på samma sätt som ditt namn skall stavas då det är en förutsättning för att man skall kunna registrera bonuskortet i bokningen.

>Tillbaka till meny

 

 

Resa med pass eller internationellt körkort

Det är rekommenderat från Polisen att man inom EU har med sitt pass eller nationella Id-kort för att styrka sin identitet. Ett svenskt utfärdat ”vanligt” körkort inte är godkänt Id-handling internationellt, detta då de saknar det magnetiska chip som lagrar dina personuppgifter. Man kan alltså inte resa inom EU på ditt körkort.

Vid resa utanför EU är det obligatoriskt med Pass som identifikationshandling. Observera att vissa länder utanför EU kräver att ditt pass är giltigt en viss tid efter din aktuella resa (exempelvis 3,6 eller 12 månader efter resan). Man kan vilka destinationer det beror på Svenska Ambassadens hemsida i respektive land, som man når via www.swedenabroad.com

>Tillbaka till meny

 

 

Kompletterande Passuppgifter

Vid resa till vissa länder utanför Schengen (Bl.a. USA) måste bokningen kompletteras med ytterligare personuppgifter. Är inte dessa uppgifter inlagda kan biljetter ej göras och flygbolaget kan i värsta fall avboka hela resan.

Följ denna länk för att fylla i dessa uppgifter: SECURE FLIGHT

>Tillbaka till meny

 

 

Visum

Vid resa till majoriteten av länderna i Asien, Oceanien, Afrika och vissa länder i Sydamerika krävs det visum för svenska medborgare. Visum ansöks via respektive lands ambassad eller konsulat i Sverige innan avresa. Visumhandläggning tar vanligtvis allt ifrån några dagar till veckor beroende på vilket land du skall besöka. Det är därför viktigt att du i god tid ansöker om Visum.

Saknar du Visum vid ankomst kan du nekas inträde i landet.

Ett urval av de länder som kräver Visum: Ryssland, Kina, Indien, Australien, Bangladesh, Pakistan, Kuba m.fl.
Är du osäker på om du behöver visum eller ej ka du alltid kontakt oss på AKI Travel för att fråga. Vi behöver då även veta vilken nationalitet den som skall resa har.

>Tillbaka till meny

 

 

Resa med barn till Sydafrika

För alla barn (under 18 år) som ska resa in och ut ur Sydafrika måste föräldrarna/vårdnadshavare ha ett fullständigt födelsebevis med sig. Det skall vara ett utdrag från folkbokföringen (på engelska) stämplat och underskrivet av behörig tjänsteman vid Skatteverket, som visar vem som är barnets föräldrar/vårdnadshavare. Personbevis av det här slaget kan beställas från Skatteverket via telefon eller via Skatteverkets hemsida.

>Tillbaka till meny

 

 

Inresetillstånd

För inresa eller transit till vissa länder krävs ett speciellt inresetillstånd. Bland dessa länder återfinns USA, Kanada och Sri Lanka. Mer information om inresetillstånd och hur man söker dessa finner man på följande länk INRESETILLSTÅND

Då inresetillstånden är kopplade till ditt personliga pass måste man själv administrera sin ansökan på respektive myndighets hemsida.

>Tillbaka till meny

 

 

Vaccination

För besök på vissa destinationer kan vaccination behöva och även i vissa fall är det krav. Tänk på att dubbelkolla om just ditt resmål har några hälsorisker och vilka vaccineringar som kan behövas i god tid innan avresa. Aktuella uppgifter om hälsoläget i respektive land hittar du på Vårdguiden: VACCINATIONER

>Tillbaka till meny

 

 

Journummer

Tillsammans med våra samarbetspartners erbjuder vi våra affärsresekunder en skandinavisk, vaken och uppdaterad jourservice. Denna service är ofta en ovärderlig hjälp vid flygstrejker, inställda flyg, egna ändringar och andra tillfällen då man ibland behöver snabb hjälp utanför ordinarie öppettider.

Vårt journummer är: +46-33-444227

Observera! För att få tillgång till jourservicen måste man som resenär ha en resenärsprofil hos AKI Travel AB.
Observera! Att varje samtal till vår jourservice kostar extra och vi rekommenderar att man bara använder denna service vid akuta fall som inte kan vänta på våra ordinarie kontorstider.

>Tillbaka till meny

 

 

Reseförsäkring / Avbeställningsskydd

Om skada eller sjukdom skulle uppstå före eller under din resa kan det vara bra att vara skyddad i form av en Rese- eller Avbeställningsförsäkring. Som kund kan du teckna detta hos AKI Travel vid bokningstillfället. Är du affärskund med resekonto ingår det i de flesta fall en kompletterande förmånsförsäkring som inkluderar avbeställningsförsäkring som gäller vid sjukdom hos resenär eller närmast anhöriga. Vid händelse av skada eller sjukdom ska du vid det senare fallet vända dig direkt till det försäkringsbolag som har avtal med er resekontoleverantör.
Se alltid till att du har ett komplett försäkringsskydd som krävs för din resa.

>Tillbaka till meny

 

 

Incheckningstider, avresetider och ankomsttider

Tänk på att de incheckningstider som anges i tidtabeller kan variera beroende på om man har incheckat bagage eller ej. Generellt krävs mer tid för att hinna lämna in bagage och ha marginal för köer vid bagage inlämning. När det gäller flygtider är de tider som anges tiden då flygplanet skall lämna gaten samt stanna vid gaten. Alltså inte när man skall lyft från marken respektive landa på marken.

>Tillbaka till meny