Viktig information inför din resa!
- Namn i biljetter och namnändringar
- Resa med pass eller internationellt körkort
- Kompletterande Passuppgifter
- Visum
- Resa med barn till Sydafrika
- Inresetillstånd
- Vaccination
- Journummer
- Reseförsäkring / Avbeställningsskydd
- Incheckningstider, avresetider och ankomsttider
- Ersättning vid förseningar, bagageförseningar, överbokning m.m.
- Eget ansvar för vad som gäller för olika destinationer avseende vaccinpass, tester och hälsointyg
Namn i biljetter och namnändringar
Det vanligaste är att man inte kan byta namn på en flygbiljett, men det finns undantag då det går att göra det. Kolla med oss.
Om du redan vid bokning har et behov av att kunna byta namn meddela då AKI innan bokning.
De allra flesta flygbolag är mycket noga med att veta vem som är ombord, bl.a. av säkerhetsskäl. Därför är det viktigt att namnet i bokning/biljett är rätt stavat och detsamma som i passet.
Om namnet i flygbokningen inte är detsamma som i passet kan detta leda till namnjusteringskostnader alternativt kan flygbolaget neka incheckning på aktuell flight.
Flygbolagens rekommendationer är att boka resan i det första förnamnet enligt passet. Man kan även ange flera förnamn i rätt ordning därefter. Samtliga efternamn skall vara med i bokningen i den ordning som gäller enligt passet.
Det är inte tillåtet att förkorta namn eller ange dem som initialer.
Vid giftermål skall flygbokningen vara gjord baserat på vilket namn du kommer ha ett pass utfärdat i vid avresetillfället.
Det är viktigt att du kontrollerar att samtliga namn är korrekta och finns i flygbokningen vid bokningstillfället.
Normalt sett skall man undvika mellanslag eller skiljetecken mellan namn.
För dig som har bonuskort hos flygbolag bör du alltid registrera namn i dessa bonuskort på samma sätt som ditt namn skall stavas då det är en förutsättning för att man skall kunna registrera bonuskortet i bokningen.
>Tillbaka till meny
Resa med pass eller internationellt körkort
Det är rekommenderat från Polisen att man inom EU har med sitt pass eller nationella Id-kort för att styrka sin identitet. Ett svenskt utfärdat ”vanligt” körkort inte är godkänt Id-handling internationellt, detta då de saknar det magnetiska chip som lagrar dina personuppgifter. Man kan alltså inte resa inom EU på ditt körkort.
Vid resa utanför EU är det obligatoriskt med Pass som identifikationshandling. Observera att vissa länder utanför EU kräver att ditt pass är giltigt en viss tid efter din aktuella resa (exempelvis 3,6 eller 12 månader efter resan). Man kan vilka destinationer det beror på Svenska Ambassadens hemsida i respektive land, som man når via www.swedenabroad.com
>Tillbaka till meny
Kompletterande Passuppgifter
Vid resa till vissa länder utanför Schengen (Bl.a. USA) måste bokningen kompletteras med ytterligare personuppgifter. Är inte dessa uppgifter inlagda kan biljetter ej göras och flygbolaget kan i värsta fall avboka hela resan.
Följ denna länk för att fylla i dessa uppgifter: SECURE FLIGHT
>Tillbaka till meny
Visum
Vid resa till majoriteten av länderna i Asien, Oceanien, Afrika och vissa länder i Sydamerika krävs det visum för svenska medborgare. Visum ansöks via respektive lands ambassad eller konsulat i Sverige innan avresa. Visumhandläggning tar vanligtvis allt ifrån några dagar till veckor beroende på vilket land du skall besöka. Det är därför viktigt att du i god tid ansöker om Visum.
Saknar du Visum vid ankomst kan du nekas inträde i landet.
Ett urval av de länder som kräver Visum: Ryssland, Kina, Indien, Australien, Bangladesh, Pakistan, Kuba m.fl.
Är du osäker på om du behöver visum eller ej ka du alltid kontakt oss på AKI Travel för att fråga. Vi behöver då även veta vilken nationalitet den som skall resa har.
>Tillbaka till meny
Resa med barn till Sydafrika
För alla barn (under 18 år) som ska resa in och ut ur Sydafrika måste föräldrarna/vårdnadshavare ha ett fullständigt födelsebevis med sig. Det skall vara ett utdrag från folkbokföringen (på engelska) stämplat och underskrivet av behörig tjänsteman vid Skatteverket, som visar vem som är barnets föräldrar/vårdnadshavare. Personbevis av det här slaget kan beställas från Skatteverket via telefon eller via Skatteverkets hemsida.
>Tillbaka till meny
Inresetillstånd
För inresa eller transit till vissa länder krävs ett speciellt inresetillstånd. Bland dessa länder återfinns USA, Kanada, Sri Lanka och Nya Zeeland. Mer information om inresetillstånd och hur man söker dessa finner man på följande länk INRESETILLSTÅND
Då inresetillstånden är kopplade till ditt personliga pass måste man själv administrera sin ansökan på respektive myndighets hemsida.
>Tillbaka till meny
Vaccination
För besök på vissa destinationer kan vaccination behöva och även i vissa fall är det krav. Tänk på att dubbelkolla om just ditt resmål har några hälsorisker och vilka vaccineringar som kan behövas i god tid innan avresa. Aktuella uppgifter om hälsoläget i respektive land hittar du på Vårdguiden: VACCINATIONER
>Tillbaka till meny
Journummer
Tillsammans med våra samarbetspartners erbjuder vi våra affärsresekunder en skandinavisk, vaken och uppdaterad jourservice. Denna service är ofta en ovärderlig hjälp vid flygstrejker, inställda flyg, egna ändringar och andra tillfällen då man ibland behöver snabb hjälp utanför ordinarie öppettider.
Vårt journummer är: +46-33-444227
Observera! För att få tillgång till jourservicen måste man som resenär ha en resenärsprofil hos AKI Travel AB.
Observera! Att varje samtal till vår jourservice kostar extra och vi rekommenderar att man bara använder denna service vid akuta fall som inte kan vänta på våra ordinarie kontorstider.
>Tillbaka till meny
Reseförsäkring / Avbeställningsskydd
Om skada eller sjukdom skulle uppstå före eller under din resa kan det vara bra att vara skyddad i form av en Rese- eller Avbeställningsförsäkring. Som kund kan du teckna detta hos AKI Travel vid bokningstillfället. Är du affärskund med resekonto ingår det i de flesta fall en kompletterande förmånsförsäkring som inkluderar avbeställningsförsäkring som gäller vid sjukdom hos resenär eller närmast anhöriga. Vid händelse av skada eller sjukdom ska du vid det senare fallet vända dig direkt till det försäkringsbolag som har avtal med er resekontoleverantör.
Se alltid till att du har ett komplett försäkringsskydd som krävs för din resa.
>Tillbaka till meny
Incheckningstider, avresetider och ankomsttider
Tänk på att de incheckningstider som anges i tidtabeller kan variera beroende på om man har incheckat bagage eller ej. Generellt krävs mer tid för att hinna lämna in bagage och ha marginal för köer vid bagage inlämning. När det gäller flygtider är de tider som anges tiden då flygplanet skall lämna gaten samt stanna vid gaten. Alltså inte när man skall lyft från marken respektive landa på marken.
>Tillbaka till meny
Vi kan hjälpa dig med den ersättning du har rätt till i samband med förseningar m.m.
Flygpassagerare har ofta rätt till ersättning vid förseningar, inställda flyg, överbokat flyg (nekad ombordstigning), strejk, borttappat eller försenat bagage m.m. Detta grundas i EU-förordningen 261/2004. Förordningen ser till att du som passagerare har samma rättigheter, oavsett vilket flygbolag du flyger med. Men det är viktigt att du alltid spara alla boardingkort och intyg m.m. vid förseniga och andra sakar som händer under din flygresa för att lättare kunna få ersättning. Vill du veta mer om vad vi kan hjälpa dig med. Klicka här!
>Tillbaka till meny
Eget ansvar för vad som gäller för olika destinationer avseende vaccinpass, tester och hälsointyg
Det slutliga ansvaret för vad som gäller för de destinationer och de via vägar man tar till sin destination ligger på resenären. Det kan handla om vaccinpass, tester eller hälsodeklarationer som skall fyllas i av resenären.
Vi på AKI är gärna behjälpliga med rapporter från tredjepart-leverantörer som håller koll på de olika reglerna, men i första hand rekommenderar via appen UD RESKLAR eller www.swedenabroad.se