Reseinformation – allt du behöver veta inför din resa
navigera
På den här sidan har vi samlat viktig information för dig som ska resa med AKI Travel – oavsett om du reser i tjänsten, åker på konferens eller deltar i en gruppresa. Här hittar du praktiska råd, checklistor, länkar och formulär som gör din resa enklare, tryggare och mer förutsägbar.
Du får bland annat hjälp med vad som gäller för inresetillstånd (som ESTA och eTA), bagageregler, säkerhetsrutiner, reseprofiler, visum och vad du behöver tänka på inför avresa. Informationen riktar sig både till resebokare och till dig som ska resa – med tydliga rubriker och konkret innehåll.
Reseinformationen uppdateras löpande och fungerar som en kunskapsbank för våra resenärer. Om du saknar något är du alltid välkommen att kontakta oss – vi finns här för att hjälpa till, även när förutsättningarna förändras.
Inför Resan
Inför resan – viktigt att veta före avfärd
Oavsett om du ska resa i jobbet eller privat, finns det en del att ha koll på innan du ger dig av. Här har vi samlat viktig information som hjälper dig att resa tryggt och smidigt. Vi på AKI Travel finns självklart här för att svara på dina frågor – men ansvaret för att ha rätt dokumentation, försäkringar och inresetillstånd ligger i slutändan hos dig som resenär.
Namn i bokningar och biljetter
De flesta flygbolag tillåter inte namnändringar på biljetter – men det finns undantag. Kontakta oss innan bokning om du vet att namn kan komma att behöva ändras.
Namnet på din biljett måste matcha passet exakt – både stavning, ordning och samtliga efternamn. Undvik förkortningar, initialer eller mellanslag. Flygbolagen kan neka dig ombordstigning om uppgifterna inte stämmer, och i vissa fall kräva avgift för namnjustering. Om du ska gifta dig före avresa, boka med det namn som kommer stå i passet på avresedagen. Har du ett bonuskort bör du säkerställa att namnet där är korrekt, så att det kan kopplas till din bokning.
Resa med pass eller ID
Inom EU rekommenderas att du reser med pass eller nationellt ID-kort. Ett svenskt körkort räcker inte som resehandling – det saknar chip och är inte godkänt internationellt.
För resor utanför EU är pass ett krav. Många länder kräver också att passet är giltigt i 3, 6 eller till och med 12 månader efter hemkomst. Kolla in villkoren för ditt resmål på Sweden Abroad
Kompletterande passuppgifter
Vid resa till vissa länder utanför Schengen – som till exempel USA – krävs ytterligare passuppgifter (API eller Secure Flight) innan biljetten kan utfärdas. Fyll i dina uppgifter i god tid HÄR.
Visum
Till många länder i Asien, Afrika, Oceanien och delar av Sydamerika krävs visum för svenska medborgare. Ansök via respektive ambassad i god tid – handläggning kan ta dagar eller veckor. Om du saknar visum kan du nekas inträde vid ankomst.
Exempel på länder med visumkrav: Indien, Kina, Australien, Pakistan, Ryssland, Bangladesh, Kuba med flera.
Osäker på vad som gäller för dig? Hör av dig till oss på AKI Travel – och glöm inte att ange resenärens nationalitet.
Resa med barn till Sydafrika
Ska du resa med barn (under 18 år) till Sydafrika krävs ett fullständigt födelsebevis på engelska, som visar vem som är barnets förälder eller vårdnadshavare. Beviset ska vara stämplat och signerat av Skatteverket. Det kan beställas via:
Inresetillstånd (t.ex. ESTA, ETA, NZeTA)
Flera länder kräver elektroniska inresetillstånd – även vid transit. Exempel: USA, Kanada, Storbritannien, Sri Lanka, Nya Zeeland.
Du ansvarar själv för att ansöka i tid via respektive myndighet. Mer info finns här:
Läs mer om inresetillstånd (internlänk till sidan Inresetillstånd)
Vaccinationer
Vissa destinationer kräver vaccination, andra rekommenderar det. Ta reda på vilka hälsorisker som gäller för just ditt resmål i god tid. Aktuell information finns hos Vårdguiden:
Vaccinationsråd per världsdel – 1177 Vårdguiden
Tips: Ta kontakt med en vaccinationsmottagning minst 4–6 veckor före avresa.
Reseförsäkring och avbeställningsskydd
Vi rekommenderar alltid att du har ett fullgott försäkringsskydd om något oväntat händer före eller under resan – till exempel sjukdom, olycka eller inställt flyg.
Privatresenär: Reseförsäkring och avbeställningsskydd kan tecknas via AKI Travel vid bokning.
Affärsresenär: Har du resekonto via din arbetsgivare ingår ofta ett försäkringsskydd via resekontoleverantören. Vänd dig till försäkringsbolaget direkt vid skada.
Tips: Kontrollera om du redan har skydd via hemförsäkring, företagsförsäkring eller kreditkort. Villkor kan variera.
Incheckningstider och flygtider
Tänk på att incheckningstider kan variera beroende på om du har bagage eller ej. Incheckade väskor kräver extra tid – särskilt vid större flygplatser. Flygtiderna i din biljett avser avgång från och ankomst till gate, inte när planet lyfter eller landar på marken.
Ditt ansvar för intyg, tester och hälsokrav
Det är ditt ansvar som resenär att säkerställa vilka krav som gäller för din destination – t.ex. vaccinationsintyg, tester eller hälsodeklarationer. Använd gärna appen UD Resklar och Sweden Abroad (https://www.swedenabroad.se/) som källor. Vi på AKI hjälper gärna till med uppdaterad information från pålitliga tredjepartskällor.
Inresetillstånd
Inresetillstånd – vad gäller för din destination?
Många länder kräver att du som resenär ansöker om inresetillstånd i god tid före avresa – även om du inte behöver visum. Kraven varierar beroende på destination, och reglerna kan ändras med kort varsel. På den här sidan har vi därför samlat aktuell och verifierad information om de vanligaste digitala inresetillstånden (som ESTA, eTA, NZeTA, med flera) för att göra din reseplanering enklare och tryggare.
Här hittar du vad som gäller för svenska medborgare till några av våra mest populära resmål – inklusive direktlänkar till officiella ansökningssidor. Informationen är särskilt relevant för dig som reser i tjänsten, bokar gruppresor eller ansvarar för reseadministration.
Vårt tips: Se alltid till att ansöka i god tid, och kontrollera att du har ett giltigt pass för hela vistelsen. Har du frågor? Vi hjälper dig gärna.
Kanada
Svenska medborgare behöver från och med den 15 mars 2016 ha med sig en elektronisk resehandling, en så kallad eTA (Electronic Travel Authorization) för inresa med flyg till Kanada. Även vid transit krävs eTA. Reser man in i Kanada via sjö- eller landvägen behövs dock inget eTA. Ansökan kostar 7 kanadensiska dollar, vilket motsvarar ca 45 svenska kronor.
Betalning sker i samband med ansökan via kreditkort.
När eTA beviljas kopplas uppgifterna till de som finns i passet och gäller således till dess att passet byts ut.
Kenya
Kenya inför E-visa fr.o.m. 1/1 2021. Alla resenärer måste ansöka om eVisa innan boarding samt ha med sig en printad kopia att visa upp för Immigrations.
Ansökan görs HÄR
Malaysia
Obligatoriskt digitalt ankomstkort (MDAC) från 1 december 2023
Immigrationsavdelningen i Malaysia har uppdaterat sitt viseringsprogram. Från och med 1 december 2023 gäller följande:
Alla utländska resenärer (Undantag: Malaysia Permanent Resident and Long Term-Pass holders) måste anmäla sin ankomst inom tre dagar före inresa i Malaysia.
Anmälan sker via denna länk.
Läs mer om kraven här.
Nya Zeeland
Fr.o.m. den 1 oktober 2019 behöver resenärer från bl.a. Sverige till Nya Zeeland ett elektronisk inresetillstånd, NZeTA (New Zealand Electronic Travel Authority).
Resenärer som reser utan NZeTA efter den 1 oktober, kommer inte att få resa in i landet. NZeTA kommer att kosta NZD$9-12 per person (ca 50-70 SEK) , beroende på om ansökan sker via app eller websida. Läs mer
Även en turistskatt International Visitor Conservation and Tourism Levy (IVL) på NZD$35 per person (ca 350 SEK) träder i kraft den 1 juli 2019.
USA
Som resenär till USA måste man göra en ansökan om inresetillstånd via ESTA (Electronic System for Travel Authorization), detta gäller även vid transit. En ESTA ansökan kostar 21 US-dollar (2024).
Ansökan görs här
Betalning sker i samband med ansökan via kreditkort.
ESTA Giltighetstid
Ansökan ska vara inne senast 72 timmar innan avresa och giltighetstiden är sedan två år tillsammans med passet. Passet måste i vanliga fall vara giltigt i 6 månader efter hemresa, men då Sverige har en överenskommelse med USA räcker det att passet är giltigt så länge resan varar.
Storbritannien
Från den 2 april 2025 kommer svenska medborgare behöva ett visum/ETA för att kunna resa Storbritannien.
Man ansvarar, ansöker samt betalar själv för detta via nedan länk.
Samtliga besökare behöver ansöka om visum, även barn.
Förutom Sverige gäller detta 49 andra nationaliteter som tidigare kunnat resa till England utan visum/ETA.
Ansökan kan ske från den 5 mars 2025 via DENNA länk.
Singapore
Alla resenärer till Singapore måste ansöka om det obligatoriska Singapore-ankomstkortet (SGAC) inom 3 dagar före ankomst, inklusive ankomstdagen. SGAC kan ansökas kostnadsfritt via denna länk;
Thailand
Från och med den 1 maj 2025 måste alla utländska besökare till Thailand fylla i ett nytt elektroniskt formulär som kallas Thailand Digital Arrival Card (TDAC) minst tre dagar före ankomst . Det nya kravet gäller alla gränsövergångar på land, i luften och till sjöss.
Anmälan tdac.immigration.go.th
Checka in Bagage
Checka in Bagage
Inför varje resa är det skönt att ha koll – både på hur och när du kan checka in och vilka regler som gäller för bagage. Här har vi samlat direktlänkar till de vanligaste flygbolagens incheckningstjänster och bagageinformation, så att du enkelt hittar rätt.
Här hittar du svar på vanliga frågor som:
- Hur många väskor får jag ta med mig?
- Vad gäller för handbagage?
- När öppnar online-incheckningen?
- Vad gäller för specialbagage eller utrustning?
Oavsett om du reser i tjänsten eller i grupp ser vi till att du får en trygg och smidig start på resan. Tjänsteresor kräver punktlighet och kontroll, gruppresor kräver planering och tydlig kommunikation – rätt information gör skillnaden.
Resenärsprofil
Resenärsprofil – spara tid och få bättre service
För att vi på AKI Travel ska kunna ge dig effektiv och personlig affärsreseservice behöver vi ha rätt information om dig som resenär. Genom att fylla i vår resenärsprofil slipper du upprepa samma uppgifter varje gång du bokar – och vi kan skräddarsy din resa efter dina behov.
Om ditt företag redan är kund hos oss, men du ännu inte har lämnat dina uppgifter – eller om något har ändrats – är det enklaste sättet att uppdatera din information via formuläret nedan.
Varför behövs en resenärsprofil?
- Du sparar tid vid bokning
- Vi kan erbjuda smidigare hantering och bättre service
- Du slipper manuella fel – allt finns sparat hos oss
- Vi följer din resepolicy och dina önskemål automatiskt
Profilen kan innehålla t.ex.:
- Namn exakt enligt pass
- Mobilnummer och e-post
- Bonuskort (ex: SAS EuroBonus, Lufthansa Miles & More)
- Företag, kostnadsställe, fakturareferens
- Resepolicy, allergier, specialkost
Viktigt att tänka på:
- Namn enligt pass – Ditt namn måste stavas exakt som i ditt pass. Det gäller även när du använder bonuskort – stavning måste överensstämma mellan system.
- Onlinebokning – Om ditt företag är anslutet till vårt onlineverktyg uppdaterar du dina uppgifter där. Saknar du en onlineprofil? Då skapas den av företagets lokala administratör.
- Nya företagskunder – Är ditt företag ännu inte kund hos AKI Travel? Kontakta oss först på 033-444 222 för att komma igång.
Resenärsprofil
Secure Flight
Secure Flight och passageraruppgifter för internationella resor
För att uppfylla säkerhetskrav från myndigheter i flera länder utanför Schengen – däribland USA – måste flygbolag samla in viss personinformation innan avresa. Det gäller både för direktresor och vid mellanlandningar.
Detta kallas ofta för Secure Flight (i USA) eller API (Advanced Passenger Information) och är ett krav från t.ex. TSA – Transportation Security Administration – samt motsvarande myndigheter i andra länder.
Som resenär behöver du därför lämna in personuppgifter i god tid före din resa. AKI Travel samlar in dessa uppgifter på ett tryggt och strukturerat sätt, i enlighet med både internationella regler och svensk dataskyddslagstiftning (GDPR).
Informationen du lämnar används enbart för detta syfte och kopplas till din flygbokning.
Vissa länder, bland annat USA och Kanada, kräver även att man ansöker om inresetillstånd vilket man själv gör och administrerar på respektive myndighets hemsida.
Secure Flight
Svarta Listan
Svarta listan – flygbolag med flygförbud i EU
EU-kommissionen för en uppdaterad lista över flygbolag som inte får trafikera luftrummet inom EU på grund av bristande säkerhetsstandarder. Denna lista kallas ofta för EU:s luftfartssäkerhetslista eller i vardagligt tal – Svarta listan.
Att ett flygbolag finns med på listan innebär att det inte anses uppfylla de säkerhetskrav som krävs för att få flyga inom EU. Det kan bero på brister i teknik, drift, underhåll eller myndighetskontroll i flygbolagets hemland.
Se hela listan hos EU-kommissionen: https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/eu-air-safety-list_en
Varför är detta viktigt?
När du bokar en resa, särskilt med mindre eller okända bolag utanför Europa, kan det vara tryggt att kontrollera att flygbolaget inte är svartlistat. Detta gäller både reguljära linjer och charterresor.
Tips: Kolla gärna listan i god tid innan avresa – EU uppdaterar den två gånger per år.
Jourservice för affärsresor – AKI Travel
När du behöver hjälp utanför kontorstid finns vi här.
AKI Travel erbjuder en trygg och effektiv jourservice för affärsresenärer – bemannad av svensktalande, skandinavisk personal med hög kunskap och tillgänglighet dygnet runt. Vår jourservice är till för dig som är kund hos oss och befinner dig i en situation som kräver akut assistans utanför våra ordinarie öppettider.
Oavsett om det rör sig om inställda flyg, flygstrejker, oväder eller akuta ombokningar, så finns vi ett samtal bort.
Observera:
Jourservice är en extra betaltjänst och bör endast användas vid akuta situationer som inte kan vänta till kontorstid.
Vem kan använda AKI Travels jourservice?
Jourservicen är tillgänglig för registrerade affärsresenärer hos AKI Travel. För att vi snabbt ska kunna hjälpa dig krävs en uppdaterad resenärsprofil med korrekt stavning av namn (enligt pass), kontaktuppgifter och eventuella bonuskort.
Vad innebär jourservice hos AKI Travel?
Vår jourservice är en del av vår helhetslösning för affärsresor. Vi vet att allt inte går att planera i förväg – särskilt i en global resevärld där tidsskillnader, förseningar och oförutsedda händelser är en del av vardagen.
Därför erbjuder vi jourhjälp med:
- Ombokningar och ändringar av resor utanför kontorstid
- Stöd vid strejker, förseningar och inställda avgångar
- Snabbt agerande vid kriser och nödsituationer
- Personlig kontakt med skandinavisk jourpersonal
- Trygghet för både resenär och reseansvarig
Redo att resa smartare?
Oavsett om ni planerar en enskild affärsresa eller ett större evenemang med flera deltagare, finns vi här för att hjälpa er hela vägen – från planering till uppföljning. Med rätt stöd blir resan både enklare, tryggare och mer kostnadseffektiv.
AFFÄRSRESOR
Smidiga affärsresor
Behöver ni boka en resa direkt? Vi hjälper till med flyg, hotell, hyrbil, tåg och allt däremellan – utifrån era behov och resepolicy. Vår lösning ger er full översikt och personlig service, oavsett om ni bokar själva eller föredrar att vi gör det åt er.
Grupp- och konferensresor
Trygga gruppresor
Vi planerar och koordinerar hela resan för grupper, möten och konferenser – från transport och boende till lokaler och logistik. Allt skräddarsys utifrån era mål, deltagare och budget, oavsett om ni reser i Sverige eller utomlands.